Biciklisti u prometu

Slika /PU_KA/PU_info/2012/Biciklisti_u_prometu/Znakovi.jpg


Tijekom 2022. godine na području Policijske uprave karlovačke dogodile su se 33 prometne nesreće u kojima su sudjelovali vozači bicikala (u 2021. godini evidentirano je 37 prometnih nesreća). U tim prometnim nesrećama jedan biciklist je smrtno stradao, a 25 ih je ozlijeđeno (2021. godine dvoje ih je smrtno stradalo, a 26 je ozlijeđeno).

Razlozi stradavanja su razni, odnosno kako greške vozača drugih vozila tako i greške samih biciklista, korištenje tehnički neispravnih (neosvijetljenih) bicikala, ali svakako jedan od glavnih razloga njihovog stradavanja je i njihova nedovoljna uočljivost u prometu, posebice u navedenim dijelovima dana – sumrak, noć i svitanje.

Stoga podsjećamo da je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama propisano da od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjenje vidljivosti, na biciklu mora bit upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani. Također, propisano je i da je vozač bicikla koji se kreće kolnikom na javnoj cesti dužan noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom.

Uzimajući u obzir da su biciklisti jedna od najranjivijih skupina sudionika u prometu upozoravamo ih da su se dužni pridržavati zakonskih propisa kojima je regulirano njihovo ponašanje prilikom sudjelovanja u prometu, a u cilju njihove osobne sigurnosti i sigurnosti drugih sudionika u prometu. Ujedno napominjemo da će policijski službenici zbog učestalog kršenja prometnih propisa, kao i nedostatne razine prometne kulture vozača bicikla (vožnja nogostupom, nepropisna i neoprezna vožnja obilježenim pješačkim prijelazom, prolazak kroz crveno svjetlo, vožnja jednosmjernim prometnicama i slično) u narednom periodu provoditi mjere i radnje u cilju zaštite ovih sudionika u prometu.

Biciklistima savjetujemo slijedeće:

  • dijete do svoje 14 godine ne smije samostalno upravljati biciklom na cesti; iznimno može, ukoliko ga prati osoba starija od 16 godina ili ukoliko je, nakon navršenih devet godina prošlo program osposobljavanja za samostalno sudjelovanje u prometu biciklom i za to ima izdanu potvrdu
  • biciklom se obavezno treba kretati biciklističkim stazama, pješačko-biciklističkim stazama i biciklističkim trakama; ukoliko se biciklist kreće prometnicom bez staza ili traka za kretanje biciklista, potrebno se kretati uz desni rub kolnika u pravcu kretanja
  • kolnik se može prijeći na biciklu jedino na obilježenom biciklističkom prijelazu uz uvjet da se prethodno provjeri da li je to sigurno
  • nikada se ne smije na obilježenom pješačkom prijelazu prilikom prelaska kolnika voziti na biciklu
  • u grupi je uvijek potrebno voziti bicikl jedan iza drugoga, u koloni; ruke moraju uvijek biti na upravljaču bicikla i ne smije se pridržavati za drugog biciklistu ili neko drugo vozilo jer to doprinosi padovima i prometnim nesrećama
  • prilikom skretanja potrebno se pogledom iza lijevog odnosno desnog ramena uvjeriti da li se može slobodno skrenuti lijevo odnosno desno; prije samog skretanja potrebno je dati znak lijevom ili desnom rukom ostalim sudionicima u prometu o namjeri skretanja
  • kod skretanja ulijevo prvo se potrebno prestrojiti uz središnju liniju, ponovno provjeriti da li se sigurno može izvršiti radnja, prateći zamišljeni luk koji povezuje središnju liniju prometnice na kojoj se biciklist nalazi s desnim rubom prometnice kojom želi nastaviti kretanje, te nakon toga skrenuti u bočnu ulicu
  • prilikom zaustavljanja treba se kretati uz desni rub kolnika i pomicanjem ruke gore-dolje signalizirati ostalim sudionicima u prometu da će se zaustaviti
  • nakon konzumacije alkoholnih pića ne preporuča se upravljanje biciklom, jer je alkoholiziranost vozača bicikla najčešći uzročnik padova s bicikla.

 

U posljednje vrijeme na prometnicama je zabilježena i pojava takozvanih električnih bicikala. Pojam bicikla definiran je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama kao vozilo koje ima najmanje dva kotača i koje se pokreće isključivo snagom vozača. Kako se električni bicikli mogu uz ljudsku pokretati i snagom elektromotora, riječ je o mopedima, koje Zakon o sigurnosti prometa na cestama definira kao motorno vozilo s dva ili tri kotača čiji radni obujam benzinskog motora nije veći od 50 kubičnih centimetara ili čija trajna snaga u slučaju elektromotora ne prelazi četiri kilovata i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 50 kilometara na sat. Stoga svi vozači koji upravljaju električnim biciklima koji se pokreću isključivo snagom elektromotora, moraju imati važeću vozačku dozvolu AM kategorije, a vozila kojima upravljaju moraju biti registrirana i osigurana.