Homologacija zaštitnih kaciga

Slika PU_KA/PU_info/2011/Savjeti_godisnji_odmori/3.jpg

Foto: MUP

Izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje su na snagu stupile 9. srpnja ove godine, detaljnije su regulirana razna područja, između ostalog i korištenje zaštitne kacige.

Po novom, zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje na cesti moraju uz dosadašnje vozače motocikala i mopeda te biciklista mlađih od 16 godina, obavezno nositi i vozači lakih četverocikala i četverocikala, oba bez zaštitne kabine. Naravno, i dalje se obaveza nošenja zaštitne kacige odnosi i na sve druge osobe koje se na takvim prijevoznim sredstvima prevoze, a osim što kaciga mora biti propisana i uredno pričvršćena, novitet je da obavezno treba biti i homologirana.

Zahtjevi i postupci ispitivanja što ih zaštitne kacige i njihovi vidnici (viziri) moraju ispuniti, propisani su Naredbom o homologaciji zaštitnih kaciga i njihovih vidnika za vozače i suvozače motocikala i mopeda, koja pak preuzima sadržaj Pravilnika ECE R 22 (pravilnik Ekonomskog povjerenstva UN-a za Europu) o prihvaćanju jednakih tehničkih propisa za vozila na kotačima, opremu i dijelove koji mogu biti ugrađeni i/ili upotrijebljeni u vozilima na kotačima i uvjetima za uzajamno priznavanje homologacija.

Neki od općih zahtjeva koje moraju ispuniti homologirane kacige:

  • osnovna konstrukcija kacige mora biti u obliku čvrstog vanjskog oklopa koji sadrži dodatne dijelove za apsorpciju energije udara i sustav za držanje
  • zaštitna kaciga mora biti opremljena štitnicima za uši i ovratnikom, također može imati odvojivi štit, vidnik (vizir) i štitnik donjega dijela lica
  • ni jedan se dio ne može ugraditi ili staviti na zaštitnu kacigu osim ako je konstruiran tako da ne može prouzročiti ozljedu te da kaciga i dalje zadovoljava zahtjeve Pravilnika ECE R 22 kad je na nju ugrađen ili stavljen takav dio
  • kaciga ne smije bitno utjecati na slušne sposobnosti nositelja
  • temperatura prostora između glave i oklopa ne smije rasti prekomjerno, a da se to izbjegne, mogu se predvidjeti ventilacijski otvori na oklopu
  • vanjska površina oklopa mora biti potpuno glatka, nepravilne zakrivljenosti ispod moraju biti s blagim prijelazima
  • sve vanjske izbočine osim kopče moraju biti glatke i s odgovarajućim prijelazima
  • sustavi za držanje moraju biti zaštićeni od grebanja
  • kaciga se mora držati na nositeljevoj glavi pomoću sustava za držanje koji je osiguran ispod donje čeljusti
  • kopča sustava za držanje mora biti tako konstruirana da spriječi mogućnost pogrešnog rukovanja

Svaka homologirana kaciga mora imati međunarodnu homologacijsku oznaku, i to neizbrisivu, odnosno otpornu na habanje, jasno čitljivu i postavljenu na lako pristupačnom mjestu (najčešće je zašivena na sustavu za držanje kacige - remenu).

Međunarodna homologacijska oznaka sastoji se od:

  • kružnice oko slova »E«, iza kojeg se nalazi razlikovni broj države koja je odobrila homologaciju
  • slovno-brojčane oznake (homologacijskog broja)
  • crtice iza homologacijskog broja iza koje se nalazi serijski broj proizvodnje

Kod novijih kaciga, ispred serijskog broja proizvodnje obavezna je i jedna od navedenih slovnih oznaka:

  • J – za kacige bez zaštite donjeg dijela lica
  • P – za integralne kacige sa zaštitnom oblogom donjeg dijela lica
  • NP - za integralne kacige koje imaju oblogu donjeg dijela lica ali ne zaštitnu

 

Pravilnik ECE R 22, propisuje zahtjeve i postupke ispitivanja i za vidnike (vizire), a neki od općih zahtjeva koje homologirani vidnici moraju ispuniti odnose se na:

  • mehanička i optička svojstva na temperaturama od -20 do +50 °C
  • prozirnost (testa abrazije s pijeskom)
  • iskrivljenje slike i promjenu spektra boja uobičajenih na prometnim znakovima i semaforima
  • mehanička svojstva fleksibilnosti, odnosno raspadaju li se na oštre dijelove
  • prihvatna mjesta vidnika za kacigu


www.mup.gov.hr



Stranica